Onder de startbaan.

22 juni 2024 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

20240621_121723

Vandaag rijden we niet een heel lang stuk, maar wel een beetje een spannend stuk; we gaan naar en door Los Angeles. Dat hebben we al een keer eerder gedaan, in 2019 toen we de Route 66 deden. We weten wat ons te wachten staat (soms 6 rijbanen naast elkaar), maar we ervaren ook steeds weer dat we er meestal tussen worden gelaten. In die zin is het rijden hier veel relaxter dan in Nederland.

8C6B5A57-1C56-4576-A102-984BAAFDEE901B16DF19-69DA-44C2-8017-81A8564AF790

Dankzij de tip van de vriendelijke buurman van 2 campings geleden, konden we al snel de route dicht langs de kust weer oppakken.We zagen op meerdere plekken in de ruige (en waarschijnlijk zeer koude) oceaan mensen zwemmen of surfen. De meesten droegen wel een wetsuit. Langs sommige plekken stonden campers langs de kant geparkeerd. Een mooier plekje kun je toch niet krijgen?

9209DE4C-D573-4D47-8870-C4BE4C1E9822IMG-20240621-WA0001

We hadden al steeds kleine kraampjes langs de weg zien staan. Daar verkochten ze aardbeien. We stopten even bij zo’n kraampje. De aardbeien zagen er heerlijk uit, maar we moesten een hele doos kopen voor $25 of een halve voor $15. Zelfs een halve zou nog teveel zijn. Ik probeerde nog of we een kwart konden kopen, maar dat was helaas niet mogelijk. We legden uit dat dit veel te veel voor ons was en de man begreep het. Wel jammer.

IMG-20240621-WA0011

Gisteravond had ik nog wat zitten uitzoeken over Californië.  Deze staat is 10x zo groot als Nederland en heeft 38,9 miljoen inwoners (in 2023) en daarmee heeft het de meeste inwoners van de VS. De hoofdstad is Sacramento en Californië heeft een kustlijn van 1400 kilometer. De reden dat ik wat wilde lezen waren de klokken 🔔 die we steeds langs de snelweg zien staan. Die zijn van El Camino Real. Deze weg loopt van San Diego naar Sonoma. Wordt gezien als de eerste ‘snelweg’. De weg verbond 21 Franciscaner zendingsposten en is ongeveer 960 kilometer lang.

Als je je hierin gaat verdiepen kom je een boel interessante dingen tegen.

Hoe dichter je bij Los Angeles komt, des te duurder en exclusiever de huizen en de auto’s worden. We zagen heel wat chique sportwagens en oldtimers. Ik heb er een paar gefotografeerd, want ondertussen moesten we beiden goed opletten. Het verkeer werd ook steeds drukker. Hier en daar wegopbrekingen en langzaam rijdend verkeer. Dat had als voordeel dat het makkelijker was om van baan te wisselen. Als we niet helemaal zeker waren, bleven we in de middelste baan rijden.

9FE1D703-E4DA-47AB-BB5A-A58D2BD00CA38B18D9D2-AC3F-42BE-9B7F-73E09448B592

De camping was makkelijk te vinden. We waren een uur te vroeg. Ons plekje was al vrij en we mochten erop, mits we $17 betaalden. Dat hadden we er wel voor over. Een prachtig plekje aan het strand. Eén nadeel: we zitten in de buurt van het vliegveld en ongeveer elke 3 à 4 minuten stijgt er een vliegtuig op, bijna over de camping. Het is een prachtig gezicht en wanneer we vanavond naar bed gaan, horen we bijna niets van wat er buiten gebeurt.

IMG-20240621-WA0014IMG-20240621-WA00131000015643

Het internet is bagger, een volgende keer de rest van de foto’s.

1. Adri:
    23 juni 2024
    Wat een belevenissen. Mooie vakantie hoor

Jouw reactie