Tenslotte…

9 september 2022 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

20220907_200347

Onze laatste dag in Alaska begint net als onze eerste: met regen. Het is druilerig weer met af een toe een bui. Maar zoals we hebben geleerd: die buien duren meestal niet zo lang.

In het hotel is geen ontbijt te krijgen en daarom moeten we er zelf op uit. Heel schuin tegenover ons hotel zit een gelegenheid en daar gaan we heen. Het lijkt een wat oude bedoening, maar de kaart zag er goed uit; zelfgemaakt en een gevarieerd aanbod. Het klopt allemaal en goed verzadigd gaan we nog een keer een kleine stadswandeling maken. We kennen het centrum ondertussen al van binnen en van buiten en daarom lopen we iets buiten het centrum, richting de Ulu-fabriek en de brug om zalmen te spotten.

20220908_093456OntbijtWandeling door AnchorageFishing Salmon ViewWandeling door Anchorage

Ulu winkel/fabriek

Rond het middaguur gaan we een laatste keer lunchen in Alaska. We hadden al een paar keer eerder geprobeerd om bij dit restaurant te eten, maar steeds was het vol. We hadden dan wel een tafel kunnen krijgen, maar dan moesten we een uur wachten. Glacier Brewery is blijkbaar the place to be. Ook nu is het wel voor 80% gevuld met gasten. We eten heerlijk en dan is het tijd om met de Uber naar het vliegveld te gaan.

Glacier BrewhouseGlacier Brewhouse

De chauffeur heeft zin in een praatje en vertelt honderduit; hij komt oorspronkelijk van de Filippijnen en houdt zich nu voornamelijk bezig met vissen. Ook hij probeert hier in de winter weg te zijn, naar Las Vegas. Ongeveer het tegenovergestelde van Alaska!

Het inchecken en de security gaan soepel en dan begint het wachten. Ideaal om een laatste stukje te plaatsen.

20220908_145421

We gaan het hier missen. Alaska was een grote verrassing. Was het zoals we hadden verwacht? Ja en nee. Je kunt je geen voorstelling maken van de plotselinge regenbuien, de grote pickups, de aardige mensen, de kinderen die in de regen spelen alsof het ‘t mooiste weer van de wereld is, het fireweed, de walvissen, zeeotters en al die andere mooie dieren, de prachtige maar meedogenloze natuur. Dit is het land van de vele vissers, vrouwen in regenlaarzen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Waar het niet uitmaakt hoe je gekleed gaat als je uit eten gaat, want alles en iedereen wordt hier vies. Er valt nog zoveel méér te vertellen. Dit is slechts het topje van de ijsberg.

Orka220220902_161047

Bus met fietsenrek

Onderweg naar Homer

Spreuk

Vieze autoNummerplaat20220827_170512

Seward BreweryOnderweg naar Homer

We hebben geluk gehad met het weer, weinig tot geen regen tijdens onze activiteiten, er zijn geen excursies afgezegd, bijvoorbeeld omdat er een park afgesloten was vanwege een beer die een hap uit de bil van een vastgelopen eland had genomen (is bij Matanuska gebeurd). We zijn niet ziek geworden of geblesseerd geraakt. Kortom: het was geweldig!

We willen je bedanken voor het meelezen en uit veel reacties hebben we kunnen merken dat veel mensen óók genoten hebben van deze reis. Bedankt als je hebt gereageerd via de app of persoonlijk. Bedankt als je gewoon hebt genoten.

Wij zetten ons schrap voor de reis naar huis. Die begint meteen al ‘goed’, want onze gereserveerde plekken zijn dubbel geboekt…

20220908_172917

1. Kees Verhoek:
    9 september 2022
    Ik hoop dat ze nog twee stoelen vrij hadden 🧐
  2. Jan Maurits:
    9 september 2022
    Was wel even een gedoe. We kregen hele krappe plaatsen toegewezen.... nadat ik in het vliegtuig mijn ongenoegen kenbaar had gemaakt (lees: ik was opgefokt) was er een stewardes die ons een andere plek liet uitzoeken welke erg ruim waren 😇🤫
  3. Kees Verhoek:
    Hahahahahahaha, nice
  4. Adri:
    10 september 2022
    Sterkte met decreten en slaap lekker in jullie hotel nu je een dag extra vakantie erbij hebt gekregen.
  5. Corry Volmer:
    10 september 2022
    Het zal 'n hele omschakeling zijn, om weer terug te vliegen. Maar met 'n hele ervaring
    rijker komen jullie thuis. Dank voor de mooie verhalen. En wat de stoelen betreft, dan zie je maar weer...elk nadeel heeft z'n voordeel!....
  6. Monique van het Helmkruid nr 1:
    12 september 2022
    Heel erg bedankt voor het delen van het prachtige reisverslag en de mooie foto’s. Ik vond het super leuk om met jullie ‘mee te reizen’. Deze bestemming komt ook op mijn Bucket list 😉 ps super mooi geschreven Idwer😁