Teer, Friends en Santa Monica.

23 juni 2024 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Gisteravond bleef het nog lang onrustig op het strand. Maar wel gezellig onrustig. Veel groepen bij elkaar die blijkbaar iets aan het vieren waren. Met vuren (er staan grote vuurkorven op het strand) en vuurwerk. En luide muziek. Niet al het vuurwerk zou legaal zijn in Nederland. De sfeer was ontspannen.

IMG-20240622-WA0002

Een dag in Los Angeles stond voor vandaag op de planning. We hadden kaartjes voor de hop on hop off bus, maar we moesten nog kaartjes afhalen voor de Warner Brothers. Omdat we best wel ver van alles af zitten, bestelden we een Uber. Dat gaat zo makkelijk met de app. En relatief goedkoop (nee, wij worden niet gesponsord). De praatgrage chauffeur zette ons af op Hollywood Boulevard, waar we onze vouchers konden inwisselen voor een ’kaartje’. Bij het zoeken naar een opstappunt voor de bus, kwamen we een ander Nederlands stel tegen. Zij trokken rond met de auto en deden het bekende rondje van veel parken en Las Vegas. Ze wilden graag ergens in Santa Monica ontbijten, want dat was ze nog niet gelukt, ze hadden nog geen plek gevonden om te ontbijten en het was inmiddels rond half 12….Dat vinden wij toch echt het voordeel van een camper: je kunt eten, slapen, naar de wc gaan wanneer het je uitkomt. Eigenlijk ben je veel meer eigen baas.

100001569910000157021000015713100001571510000157261000015725

De bus reed langs Beverly Hills. Het bord mag gefotografeerd worden, echter alleen voor privé gebruik! Elke straat in de wijk heeft één soort bomen. En tussen de huizen, aan de achterkant, zijn smalle straatjes, afgesloten met een bijna onzichtbaar hek. Dat is voor de mensen die het vuilnis op komen halen, want men wil niet dat het straatbeeld verpest wordt door vuilniswagens. In Beverly Hills kun je ook ‘leuk’ winkelen. Er is een winkel die alleen maar open is op afspraak. En ook nog niet alle dagen van de week. Je bent daar zo een kwart miljoen kwijt voor wat boodschapjes. Opvallend is ook dat de mens hier over het algemeen niet dik zijn en er goed verzorgd uitzien. Terwijl iets verderop mensen in zelfgebouwde hutjes op straat wonen. Dat hebben sowieso veel gezien in Amerika.

100001570710000157101000015711

Wij stapten uit bij de teer putten. De naam zegt het al. Het rook er ook echt naar teer, alsof er asfalt werd gelegd. Uit deze putten worden nog steeds botten van (uitgestorven) dieren gehaald. In het bijbehorende museum kon je zien hoe die worden schoongemaakt. In het museum waren ook dieren nagemaakt en waren ze door de botten aan elkaar te zetten gereconstrueerd.

20240622_12203820240622_12263820240622_123237

1000015729100001573410000157381000015732

We zijn een beetje snel door het museum heen gegaan, want om 2 uur begon de rondleiding bij Warner Brothers. We zouden om half 2 aanwezig moeten zijn, dus we stonden een beetje op tijd. We hadden gedacht dat we bij een halte van de hop on hop off bus uit zouden kunnen stappen voor de studio’s, maar hier moesten we op eigen gelegenheid heen. Weer een Uber besteld. En gelukkig dat we ruim de tijd hadden genomen, want het verkeer stond helemaal vast. Om kwart voor 2 konden we door de poortjes (Jan Maurits gaf keurig aan dat hij een zakmes bij zich had en die namen ze tijdelijk in bewaring). We kregen in een bioscoop zaal een filmpje te zien over het ontstaan van de studio’s en daarna gingen we met een grote golfkar het terrein op. Nooit geweten dat er 4 Warner Brothers waren en dat ze oorspronkelijk uit Polen komen.

20240622_16105120240622_161045

1000015748

Samantha, onze gids vertelde over wat we zagen. Bijvoorbeeld de jungle; een pad door bossage en dat werd bijvoorbeeld gebruikt voor een achtervolgingsscene in Jurassic Park. Het pad is nog geen 20 meter lang en door steeds opnieuw opnames te maken en dat aan elkaar te plakken, lijkt het een hele lange scène. En zo is alles hier nep. Huizen die maar een meter diep zijn en waarvan allen de voorgevel mooi is. Een kerkgebouw, dat meerdere ingangen heeft en zo voor meerdere scènes gebruikt kan worden. Wel heel knap hoe dat gedaan wordt.

10000157391000015740

Samantha vertelde enthousiast welke series er (gedeeltelijk) opgenomen waren, o.a. Young Sheldon, Gilmore Girls, Gossip Girl, Harry Potter, Big Bang Theory en Friends. Vooral Friends is hier groot, we zaten later even in een restaurantje dat helemaal nagemaakt was van Friends, Central Perk.

20240622_151222

1000015768

20240622_1511271000015784

10000157721000015774

100001575010000157541000015749

1000015744

Verder was er nog een tentoonstelling over Harry Potter en Superhelden. Zo zagen we onder andere de Batmobile van Batman en kostuums van verschillende superhelden. Het was buiten zowat ondraaglijk warm, dus we vonden het ook wel fijn om binnenin de airco wat rond te kijken.

We wilden ook heel graag nog naar de pier van Santa Monica Boulevard. Daar is het eindpunt van de Route 66, die we in 2019 hebben gereden. Toen is alleen Jan Maurits uit het busje gestapt om een foto te maken, omdat we daar eigenlijk niet mochten stoppen. Nu konden we rustig rondlopen en foto’s maken. Het was verder wel heel hysterisch op de pier; balletje balletje, Hara Krishna, tekenaars die luide muziek bij hun kraampje hadden en ontzettend veel mensen. Maar ja, when at Santa Monica….

1000015794100001579920240622_171439

We bestelden onze 4e Uber van de dag. Omdat het verkeer heel druk was, reed de chauffeur door woonwijken en door straten die evenwijdig liepen aan de drukke doorgaande weg. Totdat we ons wel bij het tergend langzame verkeer moesten voegen. Vlak voor de camping was er zelfs een verkeersinfarct; verschillende mensen wilden nog naar het strand (dezelfde afslag als onze camping) maar de parkeerplaatsen waren vol en niemand kon er meer op. Alles liep vast. We lieten ons afzetten tegenover de afslag en liepen het laatste stukje. Bij de receptie kon ik wat foto’s uploaden, Jan Maurits zijn telefoon had er geen zin in. Hopelijk hebben we morgen beter internet en voegen we dan de rest van de foto’s toe. Nu zo eerst eten (het is kwart over acht, ‘s avonds) en dan verder genieten van dit mooie plekje aan het strand. Iets zegt me dat het vanavond net zo lang onrustig blijft als gisteravond.

10000157901000015787100001579120240622_171439

We blijven hopen op beter internet morgen.

1. Susanne:
    23 juni 2024
    The Warner Bros studio's lijkt me ook zo tof om eens in het echt te zien. Alle series die jullie noemen heb ik ook gezien.(behalve young Sheldon)
    Veel plezier nog!
  2. Erick De Vries:
    Mooie avonturen weer👍
    Jullie zijn uber enthousiast 😁😎👍
  3. Elma:
    23 juni 2024
    Slecht internet, wie had dat gedacht? 🤭😆
    Nou ja, ik kan me dingen voorstellen die vervelender zijn 😇

Jouw reactie