Op zoek naar wildlife.

4 september 2022 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

Onze laatste geplande excursie van deze vakantie… We maken een boottocht van ruim 6 uur om hopelijk wat meer wildlife te zien. Het begint al goed, want voordat we de haven uit zijn, zien we een bald eagle. De kapitein vaart langzaam, zodat we de vogel goed kunnen zien.  We varen Resurrection Bay uit, richting de Golf van Alaska. Tijdens het uitvaren zien we onze camper! Iets verderop zien we papegaaiduikers (puffins) en daar varen we ook weer langzaam. De kapitein vertelt allerlei wetenswaardigheden, zowel over de gletsjers als over de dieren. Jammer genoeg is het een beetje het einde van het seizoen en veel dieren zijn al weggetrokken. Maar, zo vertelt ze, er bestaat een kans dat we nog wel het één en ander zullen zien.

DSC_0608DSC_0615DSC_0613

En dan opeens opgewonden kreten: orka’s. Het duurt even voordat ze zich goed laten zien, maar dan is het weer genieten. Orka’s leven in familieverband. Om inteelt tegen te gaan, zorgen de mannetjes dat ze zich tegen de tijd om te paren bij een andere familie hebben gevoegd.

DSC_0679DSC_0641

Net als we weer verder willen gaan, komt er een groep dolfijnen aan. Niet het soort waar je waarschijnlijk in eerste instantie aan denkt, maar de kleinere ‘orka-variant.’ Ze spelen met de boot, zwemmen er onderdoor, volgen ons. De kapitein is lyrisch; dit komt bijna niet voor!

DSC_0629DSC_0671

Het weer verandert steeds snel; grijze lucht, wolken, stortbui en weer blauwe lucht. Jan Maurits is in een mum van tijd doorweekt, als hij buiten staat te fotograferen.

DSC_0740DSC_0691

We stoppen bij een rots waar zeeleeuwen op liggen. Eerst lijkt het of er een stuk of drie liggen, maar als we beter kijken, met de verrekijker 😉zien we dat er wel een stuk of 12 op de rots liggen. Iets verderop zien we op de rotsen een coastal mountainsheep (geen idee wat de Nederlandse vertaling is). Ook laat voor september.

DSC_0730

Dan maken we vaart en gaan naar Ayelic gletsjer. Daar zien we allemaal zeehonden op ijsschotsen liggen. Het zijn er wel een stuk of 20.  We varen langs ijsschotsen. Daar kun je redelijk veilig doorheen. Met ijsbergen is het een ander verhaal. Waarschijnlijk weet je wel dat het grootste gedeelte van een ijsberg onder water ligt. In zout water is dat gedeelte 90%. Doordat dat gedeelte meer lucht bevat, rollen ijsbergen regelmatig om. Gevaarlijk om dicht in de buurt te zijn. Net als bij een gletsjer; we zien bij deze prachtige blauwe gletsjer een aantal keren stukken ijs naar beneden vallen. Eén keer een heel groot stuk, waardoor er een kleine vloedgolf ontstaat. Dit is overigens een natuurlijk proces. Over de kleur: hoe dichter het ijs, des te blauwer het is. Er drukt zoveel gewicht op het ijs, dat alle lucht eruit is.

Het is echt superkoud bij de gletsjer en het regent opeens ook weer hard. De vele lagen kleding zijn amper genoeg. Maar het uitzicht maakt alles goed.

20220903_135027DSC_0753DSC_0745DSC_0766

Wanneer we verder gaan is het een goed moment om een warm of koud drankje te doen; Jan Maurits neemt een ‘puffin on the rocks’, wodka met jus d’orange en sprite, met gletsjerijsblokjes. Ik heb een ‘nauti otter’ en dat is koffie en warme chocolademelk met een scheut Bailey’s. Heerlijk!

We tuffen een tijdje door en eerlijk gezegd wordt het een beetje saai. Veel mensen lijken wat in te kakken. Maar dan, de kers op de taart: een bultrug. Hij of zij laat zich niet gemakkelijk zien, maar door het geduld en de deskundigheid van de kapitein kunnen we deze walvis een paar keer redelijk zien. Ik heb zelfs kunnen filmen hoe hij duikt, de epische staart die onder water verdwijnt… (kijk bij de video’s, hopelijk lukt het om te uploaden). Op dit stuk nog een andere rots met zeeleeuwen.

DSC_0933DSC_0929DSC_0928DSC_0926DSC_0903

We lopen straks weer naar de brouwerij waar we gisteren ook waren, om een hapje te eten. En ik hoop dat ik dit verhaal dan ook kan uploaden, want op de camping is geen WiFi.

Seward Brewery

Het verhaal is geplaatst, maar nog een kleine aanvulling; we lopen terug en de bald eagle vliegt over ons heen. Wat een mooi einde van deze dag…

1. Kees Verhoek:
    4 september 2022
    Wat een gave dag weer. Die schaap en geit zijn cadeautjes. Zo mooi. En de bultrug zien is bijzonder. Wat een mooi zoogdier is dat toch.
  2. Adri:
    4 september 2022
    Wouw leuk hoor om al de dieren te zien.
  3. Erik:
    4 september 2022
    Spotten van 'wildlife' is goed gelukt! Prachtige reis maken jullie zeg. Echt geweldig!
  4. Kees&Marina:
    Geweldig al die dieren👌🏼
  5. Corry Volmer:
    4 september 2022
    Wat 'n geweldige reis en prachtige foto's!
    Onze verhalen over 'n zeehond gespot op Ameland heeft nu geen
    enkele waarde meer!!
  6. Jan Maurits en Idwer:
    5 september 2022
    Wie het kleine niet eert… En een zeehond op Ameland is misschien nog wel bijzonderder…
  7. Paulien:
    7 september 2022
    Wauw, wat een 'opbrengst' Idwer!
    Hartstikke leuk om mee te lezen en wat een avontuurlijke reis!
  8. Jan Maurits en Idwer:
    😁😄
  9. Elma:
    7 september 2022
    My oh my, wat een geluksvogels zijn jullie!
    Maar het is jullie gegund hoor! 😄😘