We will rock you.

1 september 2022 - Glacier View, Verenigde Staten

De temperatuur van vanmorgen...

Vanaf de camping naar Matanuska.

Screenshot_20220831-212335_StravaScreenshot_20220831-212255_Strava

Na een fikse ruzie met een onwillige wasmachine vanochtend, gaan we vanmiddag nog een keer een gletsjertocht doen. Deze keer de Matanuska gletsjer. Het is een totaal andere gletsjer dan Kennicott. Het begint er al mee dat we maar een relatief klein en makkelijk stukje hoeven te lopen om op de gletsjer te gaan wandelen. We worden wel eerst door onze gids Jacky met de auto (lees:wrak van de weg) naar dat punt gebracht. We doen deze tocht samen met een jong stel uit Los Angeles. Het klikt meteen goed tussen iedereen en dat is best fijn, want je bent toch zo’n 4 uur in elkaars gezelschap.

DSC_0464DSC_0481DSC_0474DSC_0466

Net als met de vorige gletsjertocht en het kajakken, is het zo moeilijk om precies te vertellen wat we allemaal hebben gezien. We hebben geklommen, zijn door een heel smal ‘ijspaadje’ gegaan (natte voeten!), hebben water getapt uit een gletsjerwand en zo onze flessen bijgevuld. IJs gegeten en een moddermasker geprobeerd (glacial facial, zoals Jacky het noemde). Het was vaak glad, steil, maar niet gevaarlijk. Jacky leidde ons deskundig door de gletsjers. Ondertussen vertelde ze veel.

DSC_0477DSC_0489DSC_0510IJsklimmen 🤭DSC_0525DSC_0495DSC_0478DSC_0468

Het scheelde wel dat we al eerder zo’n soort tocht hebben gemaakt, want we voelden ons wat zekerder op de mini-spikes die we onder onze schoenen kregen. En die waren zeker geen overbodige luxe. We zien ook uitgestrekte vlaktes met stenen. Hoe ronder de stenen zijn, des te langer zijn ze al ‘onderweg’, helemaal afgesleten.

DSC_0537DSC_0557DSC_0554DSC_0550

DSC_0543

Jan Maurits eet ijs. Even een beetje stretchenWaterfles bijvullenDSC_0578DSC_0592

Terug op de camping gingen we omkleden en daarna eten in het restaurantje op de camping, waar Nancy je incheckt, je bestelling opneemt en serveert.  Ze is af en toe niet te verstaan, want ze is geen native speaker.En dat het allemaal niet even snel gaat vergeef je haar meteen, want ze is zó ontzettend aardig! Ze gaat ons missen, zei ze nu al 😁

Welverdiende zalm burger

1. Kees Verhoek:
    1 september 2022
    Heerlijke genietdag weer. Fraaie beelden.
  2. Jan Maurits:
    1 september 2022
    Het is gewoon niet in woorden te vatten, nu weer in een gletsjer lopen. Ongelofelijk!
  3. Diana:
    1 september 2022
    Schitterend wat een prachtige avontuurlijke reis maken jullie!
    Heel leuk om dit mee te beleven met jullie foto's en verhalen.
    Nog veel plezier samen!
  4. Jan Maurits en Idwer:
    Dankjewel 😁
  5. Jan Maurits en Idwer:
    Dankjewel 😄
  6. Corry Volmer:
    2 september 2022
    Door drukte, 'n paar dagen de mail niet gecheckt....
    maar ik móet gewoon reageren op die prachtige gletcher-tocht!!
    Dat jullie dat allemaal mogen meemaken, prachtig! En wát 'n lenigheid, jôh!...