Een bald eagle, watervallen en nog meer gletsjers.

29 augustus 2022 - Valdez, Verenigde Staten

Naar ValdezCamping Valdez

Een dag die begint zonder regen, ook wel eens fijn 😊 Nadat we gedoucht hebben in de camper (een Spartaanse onderneming met een dun straaltje) en een goed ontbijt (tegenwoordig zo ongeveer de enige gezonde maaltijd op een dag) duiken we de laaghangende bewolking in. We rijden eerst 28 mijl terug om op de weg naar Valdez te komen. Wij noemen het ‘Valdez’ met een ‘a’ en ‘ez’ aan het eind. De Amerikanen spreken het uit als ‘Feldiez’. Dit leidt nog wel eens tot spraakverwarring. En met dat ik dit opschrijf, zien we een bald eagle 🦅 Nummer 1 op mijn lijstje om te zien! Mijn dag is nu al goed!! Om 10:15u. https://www.britannica.com/animal/bald-eagle

Bald eagleDeze foto komt van het internet 🤭

Het wegdek is slecht, maar na ons off-road avontuur draaien wij onze hand voor geen enkel wegdek meer om. Tijdens dit stukje (bijna 45 kilometer) komen we welgeteld 11 auto’s tegen…

2BEB5698-E5CE-4C85-A3E0-29CA600ECBC41083FC2E-5195-4AC2-9AB7-6DCCF42FE474

Nog wat over gisteren; alle ‘technische’ verhandeling over gletsjers gaan we hier niet noteren. Er staat al een link over gletsjer in het vorige verhaal. Wat wel wel willen vertellen is dat de vuiligheid die een gletsjer steeds meer krijgt, komt van al het gruis van de stenen. De eerste gletsjer waar wij gisteren op stonden was helemaal bruin, het leek wel een zandbult. Maar als je goed keek, zag je het ijs er doorheen. We moesten speciale ijzers onder onze schoenen voor grip.

Wat we ook niet wisten is, dat wanneer er een steen, hoe klein dan ook op de gletsjer ligt, het ijs er omheen gaat smelten. Zo ontstaan putjes water met een steen erin. En dat smelt langzaam door.

We lunchten bij een heel diep gat in een gletsjer, met die prachtig blauwe kleur.

De plaats waar we onze wandeling begonnen, Kennicott, is een plaats waar koper werd gewonnen. Een gigantisch groot gebouw, tegen de berg geplakt, wordt ‘The Mill’ genoemd en is een soort fabriek. Het grootste, losstaande houten gebouw. Geen fundering. Kennicott had een school, een winkeltje etc. Nu allemaal vergane glorie, maar The Mill wordt gerestaureerd. Er valt nog veel meer te vertellen over gisteren, maar dan wordt het wel een héél lang verhaal 😄

20220827_17032720220827_155226

De rit van vandaag is weer prachtig en het weer wordt steeds mooier. Wanneer we in de buurt van Valdez komen, stoppen we regelmatig om goed te kunnen kijken en foto’s te kunnen maken. Op dit stuk zien we een paar gletsjers en veel watervallen.

653B3A0E-E9F9-48EE-B20B-11127EEB388906D5959D-A2C1-48D5-83B7-114A77AA87143630F733-672A-42BD-B017-96533C4604E3Naar ValdezWaterval

Aangekomen in Valdez vullen we eerst onze voorraad aan en gaan daarna naar de camping. Even wennen aan zoveel campers om ons heen!

Nog even een vervolg; nadat we vanmiddag geïnstalleerd waren en een paar wasjes hadden gedraaid, gingen we Valdez harbour verkennen en vervolgens een drankje doen bij Valdez Brewery. Daar raakten we aan de praat met een oudere dame, die later gezelschap kreeg van  5 jongemannen van rond de 30. Op een gegeven moment vroeg één van de mannen of we van garnalen hielden. Ja, dat doen we. Hij liep naar zijn auto en kwam terug met een tasje met garnalen. ‘Vandaag gevangen, nee, ik wil er geen geld voor. 2 minuten koken.’

Vis gevangen

ValdezPrince William SoundProeverijtje Valdez Brewery

Wat we kregen van de aardige jongeman.

Valdez Brewery

Terug op de camping kwamen we langs een Duitse camper. We konden onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en begonnen een praatje. Eerst in het Duits, maar daarna kwamen er steeds meer Engelse woorden tussendoor en soms Deense. Dus schakelden we maar over op Engels. Dit stel reist een jaar lang door Amerika, samen met hun 5-jarige zoon. We hadden een leuk gesprek, waarbij er zelfs grapjes over de Tweede Wereldoorlog konden werden gemaakt 🫣 Wat een heerlijke afsluiting van een heerlijk dag; na 2 weken regen hier hebben ze vandaag weer zon. Ik zeg niks!

ps. We zetten af en toe een link bovenin van Spotify. Dat is dan een nummer dat we die dag hebben gedraaid en dat is blijven hangen. Je kunt op de link klikken en onder het genot van dat nummer ons blog lezen.

1. Jannet:
    29 augustus 2022
    Je schrijft leuk Idwer, fijn om te lezen!!
  2. Jan Maurits en Idwer:
    Dank je wel 😊
  3. Kees Verhoek:
    29 augustus 2022
    Mooie rit weer en een (zo lijkt het) leuke camping met wat gezelschap. Lekker hoor die garnalen zo uit de zee. Heerlijk op de BBQ met een lekker biertje van Valdez Brewery.