Hitte op de Hooverdam en verder overal.

15 juni 2019 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Naar Las Vegas.

Ondanks de inspanning van gisteren, waren we vanmorgen om 7 uur wakker. De siësta van gistermiddag zal daar ongetwijfeld aan mee hebben geholpen.

We hadden nog niet verteld over ons eten van gisteravond. We wilden na deze vermoeiende  dag ergens een hapje gaan eten. In het restaurant vlak bij ons kon je bij binnenkomst opgeven wat je wilde hebben, je betaalde en dan ging je met je dienblad langs de ‘gaarkeuken’. Je kon kiezen uit 2 bijgerechten en die werden op je bord gelegd. Dan kwam je hoofdgerecht erbij(vis of vlees), je kon zelfs langs de saladebar met een minuscuul kommetje en tot slot  mocht je zelf je drinken tappen. We hadden tijdens onze tour in Momument Valley al hierover gehoord. Het stel dat hier had gegeten had het als afschuwelijk ervaren, maar het viel reuze mee. Alleen het drinken was niet lekker. Ondefinieerbare drankjes die we hebben laten staan. Liever water. Of bier!

We reden om half 9 van de camping. Nieuwe groepen wandelaars waren op pad om zich te vergapen aan de mooie panorama’s.

The Grand Canyon heeft een paar dorpjes. Onze camping was zo’n anderhalve kilometer van het kleine dorpje. We kwamen nu door het grotere dorp. We wisten niet wat we zagen: MacDonalds, Starbucks, Pink Truck rondtochten, bioscoop, vliegveld... Ik snap het wel, iedereen wil iets verdienen, maar aan de andere kant voelt het alsof de natuur helemaal uitgebuit wordt.

Grand Canyon VillageVliegveld in Grand Canyon Village

Onderweg naar de Interstate genoten we van de mooie natuur. Veel groen en wat hogere bomen dan eerder. We beleefden een paar angstige momenten toen een paar tegenliggers gingen inhalen. En toen we de snelweg opdraaiden, schoot met luid kabaal een kastje open. Alle pannen en wat voedselvoorraad eruit. Gelukkig was alles nog heel!

Naar Las Vegas

We besloten om een stukje originele Route 66 te volgen. Omdat de benzinetank aardig leeg begon te raken, gingen we eerst tanken. $3.99 per gallon! Zo duur hadden we het nog niet eerder gezien. We gingen naar het benzinestation aan de overkant, maar daar was het net zo duur. Dan toch maar getankt, een halfje. De jongen achter de kassa vroeg waar ik vandaan kwam, of we al in The Grand Canyon waren geweest, of we dat mooi vonden en of we de Route 66 deden. Want dan moesten we beslist via Seligman en dan de omleiding volgen. Hij had gelijk; Seligman was precies zoals je je een dorpje aan de Route 66 voorstelt. Oude auto’s en gebouwtjes, kunst, kitsch en curiosa en veel felle kleuren.

Naar Las Vegas

Na Seligman reden we een tijd door de ‘bush’ met weinig tegemoetkomend verkeer en meestal een lege weg vóór ons. We maakten een tussenstop bij een oud winkeltje/benzinestation. Een derderangs zangeres begon net aan haar repertoire en hoewel het vaak onzuiver was, gaf het een apart sfeertje. Overal oude borden, auto’s en apparaten zoals wasmachines.

Naar Las VegasNaar Las VegasNaar Las VegasNaar Las VegasNaar Las Vegas

Na Kingsman pakten we highway 93, naar Las Vegas, via de Hooverdam. Aan weerszijden kale bergen. Ook de begroeiing is veranderd; veel cactussen en yuca’s tussen de lage bosjes.

We wilden graag bij de Hooverdam kijken. Wat een indrukwekkend bouwwerk. En wat was het verschrikkelijk heet! De wind was gewoon warm. De eerste parkeerplaatsen kostten allemaal geld en aangezien wij alleen maar even wilden kijken, moesten we daar ook een prijs voor betalen: boven op de berg parkeren. Dat kostte niks. Naar beneden lopen ging prima en we zijn een stuk de dam over gelopen .  Daarna weer terug naar boven, ruim 100 treden met 2 trappen. Toen nog de helling wat verder op, over het zinderende asfalt... we hadden anderhalve liter water bij ons en die was zo op. Ik werd bijna niet goed van de warmte. Had ik natuurlijk ook maar niet zo stoer net als Jan Maurits 2 treden tegelijk moeten nemen.

HooverdamHooverdamHooverdamHooverdam

Van ellende zijn we nadat we ons op de camping hadden geïnstalleerd in het zwembad gedoken.

Nu zijn we aan het bedenken of we zelf gaan koken of ergens een hamburger gaan halen. Het is per slot van rekening hamburger-zaterdag.

Eigenlijk was ik klaar met mijn stukje, maar ik móet nog een keer vertellen hoe warm het is. We zijn net naar Sam’s Place geweest, een complex met een hotel, restaurants en álle soorten gokken die je je maar kunt bedenken. We hebben daar een heerlijke hamburger gegeten en ons daarna verwonderd over alles wat we zagen. Buiten gekomen [9 uur).waaide nog steeds die warme föhn en was het nog ver in de 30 °.  Morgen mogen we de hele dag in die warmte rondlopen.

Ps. Kijk gerust eens onder het kopje ‘foto’s’ of video’s’. Daar is nog meer te zien.