🎵 It’s raining again 🎶

27 augustus 2022 - McCarthy, Alaska, Verenigde Staten

Naar Chitina

Camping Chitina

Inderdaad, het regent weer. Toen we gistermiddag aankwamen op de camping, was het en best lekker weer, zo’n 16°. Daarna begon het zachtjes te regenen en dat doet het nog steeds als we rond 10 uur vertrekken. Onze bestemming is Chitina, van waaruit we met een vliegtuigje naar een gletsjer gaan om daar te wandelen. Het een korte route, nog geen 200 kilometer.

Deze weg is heel verlaten. We komen enkel wat werkverkeer tegen. Het blijft nog steeds onwerkelijk, die verlatenheid hier. Helemaal op dit stuk, geen huizen, soms campers en trailers  waar werklui in wonen die bezig zijn met wegwerkzaamheden. Het kan zijn dat wanneer je hier zomaar een stukje de wildernis inloopt, buiten de gebaande paden, dat er nog nooit iemand anders heeft gestaan. We zijn wel tot de conclusie gekomen dat we van rust en stilte houden (de stilte op deze camping was oorverdovend), maar dit was net iets teveel van het goede. Het voelde alsof er elk moment een beer of eland uit de bosjes kon stappen.

OnderwegOnderweg

Tussenstopje: Gulkana Village. Valt niet zoveel over te zeggen, de foto’s spreken voor zich. Veel armoede. Bijzonder zijn de borden bij de ingang van het plaatsje: geen alcohol. En bij verschillende publieke gebouwtjes zien we een tabaksverbod.

Gulkana VillageRules and regulations, bij Gulkana Village.

We besluiten om toch benzine te tanken, ook al is de tank nog voor driekwart vol. Het blijkt voorlopig het laatste tankstation te zijn, dus dit was een goede keuze. Benzine is hier schreeuwend duur, maar eigenlijk is alles hier duur.

Richting Chitina.

De rest van de reis is niet spannend, maar wel weer ontzettend mooi. Bossen, meren, rivieren, het wisselt elkaar steeds af, net als de weersomstandigheden: regen en dan weer periodes droog.

OnderwegOnderweg

We rijden eerst de camping voorbij, omdat we in Chitina willen kijken. Hier is vroeger koper gevonden. Nu is het vergane glorie, met veel leegstaande huizen en huizen met achterstallig onderhoud. Ook hier vaak een tuin als een vuilnisbelt. https://www.alaska.org/destination/chitina/things-to-do Klik op deze link voor prachtige foto’s van de omgeving.

Chitina
Na wat gedoe met parkeren op de camping ( onduidelijke nummering en we moeten er vooruit in i.p.v. achteruit) zitten we om 2 uur aan ons pittige kliekje van gisteravond: pasta met garnalen. Er is hier niets te doen en het is weer flink gaan regenen, dus vanmiddag lijkt me perfect om te chillen en het blog wat bij te werken. Ik wil hier en daar links invoegen en bij elke reisdag een routekaart. Er is redelijk snelle WiFi, dus hebben we de mogelijkheid op dingen na te kijken en erbij te zetten. We krijgen af en toe reactie van mensen via de app, maar we vinden het ook leuk als je via dit blog reageert 😄

Mededelingen op de camping.

Ps. Wie is volger Etham78? 🤭

1. Etham78:
    Signalementen van etham78
    Man, 185 lang, woont in Amersfoort, geboren in 1978.
    Ging voorheen met de trein naar Amsterdam 😉

Fijne vakantie verder en zal jullie verder volgen.
  2. Jan Maurits en Idwer:
    Leuk! Groetjes aan Margreet 😁
  3. Etham78:
    27 augustus 2022
    Die zal ik door geven en de groeten aan Jan-Maurits. 😉
  4. Jan Maurits en Idwer:
    👍🏻
  5. Cieka:
    27 augustus 2022
    Indrukwekkende foto's. Heel beeldend bij het verhaal. Hoeveel campers staan er nu op die camping?
  6. Jan Maurits en Idwer:
    27 augustus 2022
    Op de huidige camping een stuk of 5, met ons erbij. Op de vorige 3.
  7. Erik:
    27 augustus 2022
    Heeft JM zijn flessen whisk(e)y buiten het dorpje laten staan? 😉
  8. Jan Maurits en Idwer:
    27 augustus 2022
    Nee, snel leeggedronken voordat we naar binnen gingen 😜