Richting Denali.

22 augustus 2022 - Denali National Park and Preserve, Verenigde Staten

Naar Denali

In het blog van gisteren heb ik ongeveer een tiende deel (of nog minder) verteld van wat Chris ons tijdens de tour vertelde. Het was zóveel informatie, dat we het beide niet meer konden bijbenen. Na een redelijk goede nachtrust willen we toch nog wat van die weetjes delen. Alaska is de 49e staat van Amerika en ook één van de grootste staten. Het aantal kilometers kustlijn is hoger dan alle staten van de VS bij elkaar. In Alaska wonen ongeveer 700.000 mensen, waarvan 300.000 in Anchorage. Omgerekend heeft 1 op de 40 Alaskanen een vliegbrevet. En dat geloven we wel, gezien het aantal kleine vliegtuigen dat we constant zien overvliegen. In Alaska gaat veel transport via de lucht.

Nadat we heerlijk warm gedoucht hebben bij de douches van de camping (achter een dun gordijntje) en ontbeten hebben, gaan we om kwart over 9 weg. Het is zowaar droog.

Al snel zitten we op de Glenn Highway en zien we vóór ons laaghangende bewolking. Prachtig om te zien. Onze eindbestemming van vandaag is Denali State Park. Maar eerst stoppen we bij Eklutna. Dat is in elk geval de bedoeling. Tip: voer het volledige adres in, anders kom je meestal op een random bestemming aan, zoals wij hadden. Eklutna is nog zo’n 10 kilometer verderop 🤭

Wanneer we er dan zijn, merken we dat er nog een dienst aan de gang is. Dat maakt dat we ons een beetje indringers voelen en we blijven ook niet zo lang. https://www.alaska.org/detail/eklutna-village

565B215E-8411-4EB6-9574-03F0AF2CF6E6DSC_0049A66AC2EC-46E8-48BE-95AC-621ADEAA7057

Eenmaal weer op de snelweg is het ruim 200 mijl soort van rechtdoor. Na een 2e keer fout te zijn gereden (TomTom was nog niet helemaal wakker), schieten we flink op. Hier ook weer overal langs de snelweg bordjes met ‘adopt a highway’. Dat werkt super goed, want alles is heel netjes. Dat was ons ook al opgevallen in Anchorage, geen afval op de grond. Op de snelweg haal je het ook niet in je hoofd om rommel uit je raam te gooien, want als je wordt betrapt kan dat je een boete van 1000 dollar opleveren.

Onderweg komen we regelmatig langs wegwerkzaamheden. Eén keer staan we zelfs een minuut of 20 stil. Bij de andere werkzaamheden is het meestal alleen snelheid verminderen. We zien helaas ook veel schade door bosbranden.

A60439FA-ED9E-4234-8432-EFAE62CD61B3DSC_0052

Rond 2 uur rijden we Denali State Park binnen. We zien op de achtergrond steeds duidelijker grote bergen, waarvan er veel bedekt zijn met sneeuw. Tegen de bergen die wat dichterbij zijn liggen rijen wolken geplakt. Zo mooi om te zien! Onze verwondering slaat langzaam om in vermoeidheid en wanhoop door het erbarmelijk slechte wegdek. Kilometers lang hobbelen we voort. Verschillende keukenlades schieten open. En het wordt nog erger; de weg wordt hersteld en we moeten over gravel. Gelukkig komt aan alles een eind en bereiken we veilig de camping. Tijd voor een biertje.

DSC_0060

En wederom was het vandaag droog…

1. Kees Verhoek:
    22 augustus 2022
    Gave trip tot nu toe. Hoop voor jullie dat het wegdek beter wordt maar ik vrees toch wel een beetje dat………………
  2. Jan Maurits en Idwer:
    23 augustus 2022
    Optimist!
  3. Corry Volmer:
    22 augustus 2022
    Weer mooie omgeving gezien...mooi dat kerkje ook, maar Itwer...die lage huisjes,
    zijn dat graven? of waar zijn ze voor bedoeld?
  4. Jan Maurits en Idwer:
    23 augustus 2022