The big Easy

19 september 2017 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Poeh, we zijn eigenlijk best moe! Vanmorgen moesten we al vroeg opstaan om met het shuttlebusje naar het centrum van New Orleans te gaan. Onderweg vertelde de chauffeur van alles over de omgeving en de verschillende huizen. Zijn verhalen waren doorspekt met voor ons onverstaanbare grapjes en allerlei gemompel, zodat we al snel afhaakten. De plek waar we uitstapten was een handig punt; van daaruit kon je makkelijk naar Steamboat Natchez, naar de bussen voor rondritten of tours en naar French Quarter. Wij hadden een rondvaart op de Natchez geboekt en hebben dat eerst gedaan. Aan boord gekomen konden we meteen lunchen. Rice and beans, kip, gefrituurde meerval, maiskolf, yams, salade. Hoe zuidelijk kan het worden. Het smaakte heerlijk. Na de lunch gingen we op het bovenste dek aan de linkerkant zitten (tip van medereiziger in het shuttlebusje). Weer allemaal info, maar zeker interessant. De orkaan Katrina heeft diepe sporen achtergelaten en dat is na 12 jaar nog steeds te merken. Niet alleen door de verwoestingen, maar het zit nog diep in de mensen van New Orleans.

Architectuur

Na deze tocht hadden we een rondrit met een bus door de stad geboekt. Je ziet dan toch het meeste. Joanne was onze gids en zij was een geboren en getogen Orlesian, zo ze dat noemde. Ze wist dan ook echt heel veel te vertellen over de stad (nog meer info 😱). We maakten een stop bij een (Creoolse) begraafplaats, Lafayette 3. Daar kregen we interessante uitleg over de manier van begraven in de tombes: 'New Orleans cooking', maar dat leggen we wel een keer persoonlijk uit 😄

Lafayette 3

De tour ging verder en Joanne ratelde verder. We maakten een stop bij café Morningcall.Daar konden we authentieke koffie bestellen. Koffie met cichorei en hete melk. Daarbij beignets, de specialiteit van New Orleans. Ik moet zeggen, de koffie was heerlijk (European coffee, zoals onze Amerikaanse reisgenoot in de shuttlebus zei. Hij had 3 jaar in Berlijn gewoond, dus hij kon het weten) en de beignets waren ook prima te haggelen. We hadden gedacht dat het een vette hap zou zijn, maar dat was absoluut niet zo.

Koffie en beignets bij Morningcall

Na een kleine 20 minuten gingen we weer verder. We weten de namen van al die wijken niet meer, maar de architectuur in New Orleans is prachtig.Joanne heeft goed uitgelegd waardoor de huizen er in de verschillende wijken anders uitzien (Creolen en Amerikanen). En we begrijpen een stuk meer van de geschiedenis en het huidige bestaan van deze stad. Morgen nog een dagje. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/New_Orleans_(stad)

Ps. het internet is heel traag en daardoor gaat het uploaden van de foto's niet zo soepel 😡 Hopelijk binnenkort meer foto's.

1. Diana:
    20 september 2017
    Hey avonturiers,
    Fantastisch om de foto's en jullie blog te zien en te lezen... Idwer je hebt echt verborgen talent! Geweldig dat jullie ook zoveel leuke mensen ontmoeten en mooi om te zien dat jullie er zo van genieten. Op naar 't volgende avontuur. Veel plezier verder. Liefs Diana