Pike Place, bier en whisky.

4 augustus 2023 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Gisteravond hebben we het tot een uur of 10 vol kunnen houden,toen ging het licht uit. Gelukkig hebben we allebei goed geslapen en voelden we ons vandaag wonderbaarlijk, bijna beangstigend fit. Tot nu (kwart voor 10 ‘s avonds), want we hebben er weer een drukke maar heerlijke dag op zitten.

We gingen vandaag Seattle verkennen. Daardoor gingen we voor het eerst met het openbaar vervoer in Amerika.

20230803_111558

We stapten uit bij Pike Place market. Niet alleen een warenmarkt, maar ook een overdekt gedeelte van 3 etages met allerlei winkeltjes. Geen ketens, maar alles lokaal. Van sieraden en posters tot aan (tweedehands) boeken en platen. Buiten kleine zaakjes waar je de meest uiteenlopende soorten eten kon halen. Maar nog even terug naar het begin van Pike Place; Nicole ging koffie voor iedereen halen en wij wachtten daarop. Hjalmar nam ons een stukje mee en daar zagen we iets wonderlijks. De muren van de oude gebouwen waren heel kleurrijk. Als een mozaïek van Guell. Ik kon niet goed onderscheiden waar dat ‘mozaïek’ van gemaakt was. Het bleek dus allemaal kauwgom te zijn. Niet tegenaan leunen dus.

20230803_11224220230803_11243220230803_112442

We dwaalden heerlijk rond langs de winkeltjes en de restaurantjes. We hadden besloten om niet in een restaurant te eten, maar kleine dingen te halen bij die restaurantjes. We begonnen met een zoet bolletje met vlees en curry. Na een tijdje haalden we bij Piroshky bakery een piroshky, een broodje gevuld met vlees, vis of iets vegetarisch. Op de warenmarkt waren we getuige van het beroemde gooien met vis van Pike Place Fish. Iemand bestelt een vis, het voltallige personeel schreeuwt iets, de verkoper pakt de vis en gooit ‘m naar zijn collega, die de vis keurig opvangt in een papiertje. Wereldberoemd zijn ze daardoor geworden. Jan Maurits heeft er een filmpje van gemaakt.

20230803_11474420230803_11475520230803_11282320230803_11290020230803_12044820230803_12055320230803_120811

Ons volgende doel was brouwerij Old Stove. Daar genoten we van een lekker biertje (Nicole en ik) en de mannen van een proeverijtje. Het was vandaag behoorlijk warm, dus ze vielen er goed in. Nadat we nog een tijdje hadden rondgedwaald, wandelden we naar Copperworks distillery. Daar maken ze whisky, gin en wodka. Jan Maurits en Marijn deden een proeverij en daarna ging Jan Maurits een eigen fles vullen. Maar voordat het zover was, kregen we een uitgebreide rondleiding door de distilleerderij.

20230803_13520820230803_150645Seattle skylinePicknick20230803_16302120230803_16450920230803_152523

Ondertussen was het eind van de middag en besloten we weer terug te gaan. Het was nu een stuk drukker in de bus en we konden niet bij elkaar zitten. Gelukkig Jan Maurits en ik wel. Een jongen van begin 20 sprak ons enthousiast aan. Of we Nederlands spraken? Want hij herkende het van het Duits en van Nederlandse vrienden. Zijn vader kwam oorspronkelijk uit Duitsland en veel familie woonde er nog. Het werd een leuk gesprek en een meisje van een jaar of 20 mengde zich ook in het gesprek. Het werd ondertussen steeds voller in de bus en de jongen en het meisje schoven steeds verder naar achteren, ondertussen nog steeds vol in gesprek. Wij keken elkaar aan en dachten beiden hetzelfde: wie weet hebben we deze 2 aan elkaar gekoppeld 😜Helaas. De bus stopte, de jongen schreeuwde ‘Nice meeting you’ naar ons en sprong uit de bus.

Als avondeten haalden we pokebowls, die we op een prachtig plek opaten: uitzicht op het  water en de skyline van Seattle.

Morgen een heel andere dag voor de boeg: een flinke hike.

1. Kees Verhoek:
    4 augustus 2023
    Een kauwgommuur!!!!!!! Waaaatttttt!!!!
    Je moet het maar bedenken. Het zit dan in ieder geval allemaal op 1 plek 😬
    Copperworks, maakt zeker ook mooie whisky. Klinkt voorlopig als een plezierige en gemoedelijke reis. Leuk ook die jongelui die spontaan meekletsen