Mister Blue Sky

24 augustus 2022 - Fairbanks, Verenigde Staten

Naar Fairbanks

Het heeft weer geregend, vannacht.  Als we wakker worden is het droog en als we vertrekken breekt de zon door. Het waait flink, maar het is niet echt koud. Vandaag gaan we naar Fairbanks en dat is ook meteen het noordelijkste punt van onze reis. Onderweg stoppen we bij Healy, bij de 49th State Brewery. Niet om bier te drinken, daar is het nog een beetje te vroeg voor, maar om de bus te bekijken die is gebruikt in de film ‘Into the wild’. Misschien heb je de film gezien of het boek gelezen. Het is het verhaal van Chris, die zich een aantal maanden wil terugtrekken uit de samenleving. Hij verblijft in een oude bus die is achtergelaten in de wildernis. https://www.imdb.com/title/tt0758758/
 De bus die voor de film is gebruikt staat dus hier. Helaas is alles nog dicht, maar we zien een opening bij het hek en glippen er langs, om de bus iets beter te kunnen bekijken. Ook al is deze bus niet de originele bus, het is toch indrukwekkend. Het verhaal van Chris loopt jammer genoeg niet goed af en dat heeft een behoorlijke indruk achtergelaten. De prachtige muziek van Eddy Vedder maakt het compleet. https://open.spotify.com/album/13xlpKbai3GGoMSr75lOeX?si=Nq7meWxQT5qeRQuG7S89Dw We kunnen ons niet helemaal aan de indruk onttrekken dat de opening bij het hek expres zo gemaakt is. Er zullen meer mensen buiten de openingstijden langskomen.

De brouwerij waar de filmbus staat

De filmbus van ‘Into the wild’.

Het weer wordt steeds beter en we moeten zelfs de verwarming in de camper lager zetten. Buiten zien we hier en daar herfstkleuren verschijnen. Naald- en loofbomen staan door elkaar. En overal langs de snelweg de roze firewood. Funfact: als de firewood helemaal is uitgebloeid, valt 6 weken daarna de eerste sneeuw.

Daar ging een flinke slok in.Ramen wassen

We maken een tussenstop in Nenana, een piepklein plaatsje. Bekend om z’n ice classic. Je kunt een ticket kopen en opgeven wanneer jij denkt dat er meer water dan ijs in de rivier is. Op de minuut nauwkeurig. Het is begonnen in 1917 en er gaat een boel geld in om.
Nenana op zich stelt niet zo veel voor; een paar huizen, veel verwaarloosd en onbewoond en in 2020 nog geen 500 inwoners. Maar wel 2 kerken en heel fotogeniek. We raken in een winkeltje aan de praat met de dame achter de kassa. Haar man heet ‘Verhagen’ en zijn familie komt oorspronkelijk uit Schijndel. Ze was daar ook geweest.

NenanaNenanaNenana

We gaan weer verder richting Fairbanks. Onderweg stoppen we een paar keer om te genieten van het prachtige uitzicht.

Uitzicht onderwegUitzicht onderweg

Rond 1 uur arriveren we op de camping, genaamd River Edge. Een schattig gebouw waarin receptie, wasruimte en toiletgebouw zitten verwelkomt ons. De dame achter de receptie is zakelijk en correct en heeft weinig gevoel voor humor. Wat is dat toch met die Alaskaanse receptionistes. De camping is vrij leeg, maar als we onze camper op de toegewezen plek willen zetten, staat daar al iemand. Het voelt een beetje raar om te zeggen:’Je staat op mijn plek’, terwijl de rest van de plekken nog vrij is 🙈 De receptioniste heeft de overtreder ook in de gaten en houdt streng toezicht. Het komt allemaal goed.

Camping River Edge

Nadat we geluncht hebben met de overgebleven pizza van gisteravond, ga ik maar eens een paar wasjes draaien.

Het weer? Stralend! Jan Maurits heeft de korte broek tevoorschijn gehaald. Straks moet ik nog iets van een rokje kopen, omdat het anders te warm is…

Slecht wegdek? Na gisteren is alles een verademing. En we kunnen weer dieren aan onze lijst toevoegen: bij de brouwerij zagen we een eekhoorntje 🐿 Onderweg zwanen. Op de camping eenden en 1 vlinder…

1. Corry Volmer:
    24 augustus 2022
    Wat 'n prachtige foto's!! Ook die wolken, zó mooi....
    Richard is halverwege het boek van into the wild, daarna willen we de film zien!
    Maar wat mooi, om op die magische plek te zijn.
    Fijne voortzetting van de reis!
  2. Jan Maurits en Idwer:
    25 augustus 2022
    Ik ben heel benieuwd hoe het boek is! En hoe jullie de film gaan vinden. Tissues bij de hand houden!