Montgomery en Hank.

15 september 2017 - Montgomery, Alabama, Verenigde Staten

Alweer zo'n warme, klamme dag. We klagen niet, het is tenslotte droog! (Op ons zweet na). De regen van het begin van de week als gevolg van Irma heeft hier wel indruk gemaakt, want we hoorden verschillende mensen erover.                                                      Wij hadden bedacht om Montgomery, de hoofdstad van Alabama te bezoeken. Veel moeite gedaan om uit te vogelen hoe we daar konden komen, want het is zo'n kleine 10 mijl van hier naar downtown Montgomery. De bus was echt geen optie; eerst een stuk langs een drukke weg lopen (ook geen stoepen), dan een stukje in de bus en dan overstappen in een andere bus. Al met al zeker een uur voor zo'n 16 kilometer, met een regelmaat van eens per uur of eens per anderhalf uur. We besloten een taxi te bellen, een maatschappij die de camping had aanbevolen. Na een kwartier kwam er een suv aanrijden, een Cadillac. We spraken een prijs af met de chauffeuse. Het viel ons mee. Ze had het Nieuwe Testament naast zich liggen en dat was meteen een mooie insteek voor een praatje.

Montgomery

Nou, wat we je in elk geval kunnen zeggen, als je een stedentripje wilt boeken, ga dan níet naar Montgomery. Er is bijna niks te beleven en de architectuur is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Het eerste 'White House' staat er en da's best indrukwekkend, maar dan houdt het al snel op. Eigenlijk was het vandaag gewoon veel-te-heet-om-wat-te-doen! En toch wel jammer, want Montgomery is een stad met veel geschiedenis. Niet altijd even fijn, want de slavernij kende hier zo ongeveer haar hoogtepunt. 'Wharehouses' waar slaven, hun kinderen en vee werden verhandeld.... En verder is de stad bekend vanwege Rosa Parks, een donkere vrouw die weigerde haar zitplaats in het zwarte gedeelte van de bus op te geven voor een blanke. https://g.co/kgs/J6dJ8v  En Martin Luther King heeft hier een bekende mars gehouden, die eindigde bij The White House. Die mars had indirect te maken met Rosa Parks, want King vond het niet oké dat donkere mensen hun plaats in het openbaar vervoer moesten afstaan aan blanken. Dat betekende bijna het faillissement van de busmaatschappij! Dus genoeg geschiedenis, alleen leeft het op de één of andere manier niet.

The white house White House Uitzicht vanaf the White House

We hebben de buitenkant en de omgeving van het White House bekeken. Er is daar een halve cirkel met de vlaggen van alle Amerikaanse staten. Op de grond een steen met de naam van de staat en  iets wat de staat typeert. Mooi om te zien. We hebben proberen te pinnen bij een drive thru- geldautomaat...🙄 Inderdaad, gewoon in je auto blijven zitten en pinnen. Ik snap wel waarom het merendeel van de Amerikaanse bevolking problemen met z'n gewicht heeft. Alles wordt zo gemakkelijk gemaakt. Ik zie hier op de camping zelfs mensen die met de auto naar het de douches gaan. Dit gecombineerd met de enorme verpakkingen van (ongezond) eten, de vele fastfood-ketens en het feit dat fastfood inderdaad goedkoper is dan verse producten maakt mensen dik.

Om ons dagje uit compleet te maken, hadden we de keuze tussen het Hank Williams museum of het Rosa Parks museum. Omdat we voorbij het museum van Hank liepen, besloten we daar naar binnen te gaan. Een klein museum, prima voor ons want wij zijn toch niet van die museumbezoekers. En eigenlijk houden we helemaal niet van countrymuziek, maar daarentegen is het leven van Hank Williams boeiend. Op 29-jarige leeftijd overleden aan hartfalen. Dat is tenminste de officiële versie. Andere bronnen beweren dat het door overmatig verbruik van verslavende middelen was. Hoe dan ook, Hank heeft in 4 1/2 jaar tijd een enorm oeuvre achtergelaten. https://g.co/kgs/sK8F6Z

En nog een keer met Hank op de foto

De vriendelijkentaxicheuffeuse bracht ons weer veilig op de camping. Natuurlijk moesten we nog even met de foto van onze mooie kleindochter showen en ze smolt helemaal. 'Those beautiful eyes..'

Het is half 5, nog steeds 31 graden. Ik denk dat ik zo nog even de koelte van de airco in de camper opzoek. O nee, lukt niet, Jody en Steve komen buurten 😜

1. Floor:
    16 september 2017